رواية وعد وجبل بقلم
ميرال: حاضريزيد و ميرال مشيوا ميرال: يلا نروح عند الدكتور التاني بقا يزيد: لا انا فرهت تعالي نروح ونكمل بكرهميرال: تيجي نخدها مشي من هنا للبيت يزيد: مش بعيده شويه ميرال: يلا
بقا متبقاش كسول يزيد: طاب يلا يختي والمره اجبلك اسكريمفي اوضت رحاب فونها رن رحاب بتعب: الوآدم: مالك انتى كويسهرحاب: ايوه بس شكلي هاخد دور بردآدم: قومي اعمليلك
حاجه سخنه ولا صح الزفت وليد يجبلك مسكن.. اجي اجبهولك انا رحاب: لا انا كويس مفيش داعى للكلام دا هخد دس وشرب حاجه سخنه آدم: ماشي يا حبيبتي… السكوت عم المكان
شويه آدم: رحاب متنميش لوحدك النهارده روحي نامى مع امك…. كمل بغيره.. بس حاولي اتصرفي وطلعى ابوكي ينام في الحوش ولا مع وليدرحاب: حاضر… يزيد جه من عند الدكتورآدم:
لا لسه هخلص معاكي وانزل استنها مع ابوي وامي تحترحاب: طاب تصبح على خيرآدم: خدي بالك من نفسك وبقي طمنيني عليكي لما تصحىرحاب: حاضرآدم: تصبحي على خير يا
روحىرحاب: وانت من اهلهرحاب قفلت معاه وقامت طلعت من اوضتها وخبطت على اوضت وليد الي فتحلها وليد: في حاجه يا حبيبتيرحاب: كنت نمتوليد: لارحاب: ممكن انام معاك وليد: بس
كدا يا روحى تعالىفي اوضت ام جبلنايمه على السرير بتتلف حوليها بخوففجاس سمعت همس بصوت يزيد: تؤ تؤ لسه بدري على انك تتلفتي حوليكيام جبل قامت وصرخت: انت فيــــــــــــين ط.. طيب صوته جاي منين هو مش هنا مش في البيت أساساالصوت طلع تاني: انا معاكي في
كل وقت وحوليكي في كل مكانام جبل بجنون لفت في لاوضه وهي بتكسر الحاجه: انت فين اطلعلى… اطلعفي بيت خالد يزيد دخل وهو ماسك ايد ميرال وبيضحكوا كان خالد و تقى وآدم قاعدين مستنينواخالد: شكلك هتخف على ايد ميرال مش ايد الدكتوريزيد: جوزوهالى وانا
هخف علطولخالد: اجوزهالك اكتر من كدا اي تانييزيد: يعنى اخدها و اطلع على شقتي خالد: اتلم يا زفت.. الدكتور قلك ايميرال: قله يبعد عن السجاير والقهوه واي حاجه فيها مهدإت وإن
اعصابه هتبقا تعبانه و انفعلات ومرضيش يديه مهدا علشان دا هيبوظ الدنياتقى قربت وحضنت: إن شالله كنت انا وانت لا يا روحىيزيد: بعد الشر عليكى يا امىتقى حضنته بحب اكتر…. تقى بعدت آدم: الف سلامه يا كبير خف بسرعه بقا عايزين نتجوزيزيد ضحك: ما تتجوز يخوي حد
مسككآدم: الحج يا خوي والحجخالد: بطلوا زن انتوا لاتنين وانت يا يزيد نسمع كلام الدكتور انا عارفك مدمن قهوه.. مفيش قهوه تاني هااا تقى: لا من النهارده مفيش قهوه… لبن بس هااا
يزيد: لبن اي بس يا ست الكلتقى: لا بقولك اي من النهارده… اكلك مسؤليتي من النهارده وسمعش صوتكيزيد: الي تشفيه يا كبيره خالد بحنيه: روح نام يا حبيبي ورتاح… وحاول ظبط موعيد نومك ماشييزيد: حاضرخالد: يلا كل واحد يروح على اوضته فوق في اوضت يزيدتقى
دخلت وهي شايله كوباية لبن لقيت يزيد قاعد على السرير بيشرب سجارهتقى: برضو سجاير… هات… هات ربنا يهديك يزيد ضحك: برضو البنتقى: لا انا مبهزرش على فكره يزيد خد منها الكوبايه تقى بحنيه: يزيد يا حبيبي دي صحتك مش لعب عيال… خاف عليها… ولو مش
علشانا.. علشان ميرال يا سيدييزيد: هو الحج نامتقى: ايوه ليهيزيد: هو ينفع انام في حضنك… الي حرمت نفسي منه بغبائيتقى بدموع خدته في حضنه: حقك عليا انا يا نور عينيتاني
يوميزيد نزل وباين عليه التعبيزيد: ميرال اعمليلي قهوهميرال من المطبخ: حاضر.شويه وطلعت ميرال بكوباية لبن ميرال: اتفضل يزيد بضيق: انا قلت قهوهميرال: وانا قلت لبنيزيد: ميرال معلش
انا تعبان دلوقتي هشرب المراه دي وخلاصميرال: لا برضويزيد بغضب حاول يدريه: ميرال اعصابي تعبانه دلوقتي اخلصي و متججنيش ميرال بقوه: وانا قلت لايزيد غمض عنيه وحاول يكون هادي ميرال قربت منه وخدته في حضنه: معلش انا عارفه انك محتاج دا وبقا روتين وعاده
عندك بس علشان خاطرى… يزيد هدي شويه خالد كان نازل: الله الله مش في الحوش كدا طيبميرال بعدت بخجل: ان.. انا بس خالد: عادي يا حبيبتي هو جوزك انا بهزر بس… روحي هتيلنا الفطار ميرال: حاضر… ميرال مشيت وخالد قعد مع يزيد خالد: مش سامع الكلام ليه
هاايزيد: معلش يا بابا كنت صاحي تعبان خالد: شد حيلك يا بطل المشوار لسه طويل في اوضت ام جبل بتتكلم في التلفون وهي بتتلفت حوليها بخوف وجنون: يزيد.. حوليا في كل مكان حتى لما بنامعلى التلفون مياده: يزيد بس اي الى معاكي يا خالتىام جبل: والله بيبقا معاي
علطول… والله بسمعه بيهددني مياده: يا عمتى انتى شكلك تعبانهام جبل بجنون: انا مش تعبانه مش تعبانه وبسمع صوته والله صدقينيمياده: خالتى اهدي بس يزيد حسب علمى
امبارح طول اليوم كان عند الدكتور ازي بتقولي سمعتى صوتهام جبل قامت بجنون: انا مش مجنونه انا مش مجنونه وهثبت ليكى والكل انى مش مجنونه تحت
لمتابعة القراءة اضغط على الرقم 48 في السطر التالي 👇